26 jaanuar 2009

pandimaja kriis

Ma kasutan praegu ühistransporti eksole ja täna hommikul oli selline seis, et piletid olid otsa lõppenud. Hommikul läksin toast välja teadmisega, et ostan kohe uue 10-piletise paki. Paraku kimas tramm kohe ette ja otsustasin juhi käest osta. Seal aga ei viitsinud enam. Pikk maa ka nagu sõita pole. Jõudsin siis juba peaaegu oma peatuseni sõita, järgmine oligi minu oma, kui tramm napilt foori taha seisma jäi. Vaatasin aknast välja ja hing jäi kurku kinni - munitsipaalpolitsei buss seisis trammi kõrval. Ossa jeerum, mul läks nahk märjaks, silmad ehmatusest suureks nagu tõllarattad ja jäsemed hakkasid võbisema. Õnneks ei viitsinud mupod meid rajalt maha võtta, tegid hoopis hooletul ilmel bussi kõrval suitsu. Vedas. Lubasin endale, et ilma piletita enam ei sõida. Kuigi mingi aeg, tunnistan nüüd ausalt üles, sõitsin meelega jänksi, et korvata mulle minu arust ebaõiglaselt tehtud trahvi. No see kestis ainult natuke aega, sest mingil hetkel tuli kopp ette. Kaua ikka tüssata ja väriseda. Koju tagasi sõites ostsin juba trammijuhi käest megakalli 20-kroonise pileti. Seadusekuulekas nagu ma jõudumööda olen.

Kui trammiga hommikul tööle sõitsin, siis selle tee kõrvale jääb üks lombard või pandimaja. Ja mida ma nägin, ukse taha oli järjekord. Päris tõsiselt. Umbes viis inimest seisis seal korralikult sabas. Kas tõesti on asjad juba nii hullud. Ma poleks uskunud, et asjade odavalt äraandmisele nii suur tung juba on, sest arvasin, et nii hulluks läheb alles umbes poole aasta pärast. Mis tähendab, et ilmselt näeme me pandimajade uste taga varsti veelgi pikemaid järjekordi. Ma küll ei tea, kuidas seal asjad käivad, aga vist nii, et odavalt saadakse inimese käest mingi asi kätte ja kui too pole seda tähtajaks tagasi lunastanud, siis müüakse see kallimalt maha. Aga kui ajad jamaks keeravad, siis jääb ju ostjaid vähemaks. Ja järelikult ei maksta enam õnnetutele asjade loovutajatele nii palju raha kui seni. Mitte, et ma kogu maailma mured enda muretseda jõuaksin võtta ja kindlasti realiseeritakse seal varastatud kaupa ka, aga mõnele inimesele võib see olla kasvõi ajutiseks väljapääsuks süüa osta või üür maksta. No tegelikult ega ma ei tea sellest maailmast ega kontingendist midagi, kes sinna oma kraami tarib. Lihtsalt vaesus on kohutav asi ja selle leevendamine on nüüd küll nii riigi kui ka ühiskonna mure. Ainult, et meie väike riigike liigub nõrgemate aitamisest aina kaugemale ja kaugemale. Liberaalne turumajandus eksole. Kui vaesud, oled ise süüdi. Kuid pole viga, küll inimesed ükskord ärkavad ja saavad aru, et kapitalismi või õigemini parempoolse liberaalse turumajanduse aeg on ümber saamas. Ainult me veel ei tea, milline see uus kord on. Ja ega see nii ruttu ka ei muutu. Peame vastu.

Ja veel, PALJU ÕNNE SÜNNIPÄEVAKS! Kel kõrvad on, see kuulgu. Kel silmad on, see lugegu.

Kommentaare ei ole: